۹ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

مسابقه "معلم، باغبان باغ عشق"

به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم و روز استاد این مرجع وبلاگی با همکاری پایگاه خبری دلگان پرس در نظر دارد مسابقه ای با موضوع و عنوان "معلم، باغبان باغ عشق" برگزار نماید.

 به گزارش  مرجع وبلاگ های دلگان، به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم و روز استاد این مرجع وبلاگی با همکاری پایگاه خبری دلگان پرس در نظر دارد مسابقه ای با موضوع و عنوان "معلم، باغبان باغ عشق" برگزار نماید.

علاقمندان و دانش آموزان جهت شرکت در این مسابقه می توانند پوستر، عکس نوشته، دلنوشته ، تصاویر حضور در کلاس ( تصاویر قدیمی و جدید) از خود و معلمان و متون ادبی درباره مقام معلم و استاد خود را به همراه نام و نام خانوادگی به ایمیل dalganpress@chmail.ir، شماره های شبکه اجتماعی 09331966133 و 09304117695 ارسال نمایید.

گفتنی است به 5 نفر از افرادی که پوستر، عکس نوشته، دلنوشته ، تصاویر حضور در کلاس ( تصاویر قدیمی و جدید) از خود و معلمان، متون ادبی درباره مقام معلم و استاد را به این پایگاه خبری ارسال نمایند، به قید قرعه جوایز نفیسی اهداء خواهد شد. مطالب و تصاویر ارسالی شما بعد از بررسی و تایید محتوا توسط هیئت تحریریه دلگان پرس، در کانال و این پایگاه خبری درج خواهند شد.

مهلت ارسال آثار از بیست و نهم فروردین ماه تا 12 اردیبهشت ماه امسال برابر با روز معلم، و زمان اعلام نتایج برندگان 13 اردیبهشت خواهد بود.

نکته: تصاویر و مطالب ارسالی از طرف شما بازگشت داده نمی شوند و در آرشیو این پایگاه خبری به امانت نگهداری می شوند.

منتظر ارسال مطالب و تصاویر شما درباره مقام و بزرگداشت معلم از طرف شما هستیم.



انتهای پیام/

۲۹ فروردين ۹۵ ، ۱۳:۱۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
صحرا (dalgan)

انرژی هسته ایی و کاربرد های آن

به گزارش دلگان پرس به نقل از همه با هم  20فروردین ماه سال 1385 خبر دستیابی ایران به فن آوری غنی سازی اورانیوم و راه اندازی یک زنجیره کامل غنی سازی در نطنز اعلام شد. در پی این خبر با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به پاس قدردانی از تلاش های افتخار آمیز دانشمندان جوان ایران اسلامی، بیستم فروردین ماه، مقارن با تکمیل چرخه سوخت هسته ای در تقویم رسمی ایرانیان روز ملی فن آوری هسته ای نام گرفت.

این فن آوری در برگیرنده بسیاری از علوم مهندسی و پایه است و در حال حاضر منحصراً در اختیار تعداد کمی از کشورهای جهان است. اهمیت کسب این فن آوری موجب جهش علمی و در همه زمینه های علمی و صنعتی در کشورمان شده است.

انرژی هسته‌ای در زمینه‌های مختلف پزشکی، موزه‌ها، شناسایی کوچکترین شکاف یا ناخالصی در مواد و موتور هواپیما و اتومبیل، پیشگیری از فساد زودرس محصولات کشاورزی و رشد گیاهان کاربرد دارد.

علم طب شناخت خود را جهت درمان و پیشگیری از بیماری اشعه وسعت داد و همزمان از اشعه به صور مختلف در تشخیص و درمان بیماری‌ها از جمله سرطان استفاده کرد. رادیوتراپی جایگاه ویژه در درمان سرطان‌ها پیدا کرد و طب هسته به عنوان یک رشته تخصصی در پزشکی روز وارد شد.

 
 
کاربردهای پزشکی: در کشورهای پیشرفته صنعتی، از انرژی هسته ای به صورت گسترده در پزشکی استفاده می گردد. با توجه به شیوع برخی از بیماریها از جمله سرطان ، ضرورت تقویت طب هسته ای در کشورهای در حال توسعه، هر روز بیشتر می شود. مهمترین کاربردهای انرژی هسته ای در پزشکی به شرح زیر می‌باشد:

رادیو گرافی/ گامااسکن/ استرلیزه کردن هسته ای و میکروب زدایی وسایل پزشکی با پرتو های هسته ای/ رادیو بیولوژی/ تهیه و تولید کیتهای رادیو دارویی جهت مراکز پزشکی هسته ای/ تهیه و تولید رادیو دارویی جهت تشخیص بیماری تیرویید و درمان آنها/ تهیه و تولید کیتهای هورمونی/ تشخیص و درمان سرطان پروستات/ تشخیص سرطان کولون، روده کوچک و برخی سرطانهای سینه/ تشخیص تومورهای سرطانی و بررسی تومورهای مغزی ، سینه و ناراحتی وریدی/ تصویر برداری بیماریهای قلبی، تشخیص عفونتها و التهاب مفصلی ، آمبولی و لختههای وریدی

کاربرد انرژی هسته ای در بخش دامپزشکی و دامپروری: تکنیکهای هسته ای در حوزه دامپزشکی موارد مصرفی چون تشخیص و درمان بیماریهای دامی ، تولید مثل دام ، اصلاح نژاد و دام، تغذیه، بهداشت و ایمن سازی محصولات دامی و خوراک دام دارد.

کاربردهای کشاورزی: تشعشعات هسته ای کاربرد های زیادی در کشاورزی دارد که مهم ترین آنها عبارتست از: موتاسیون هسته ای ژن ها در کشاورزی/ کنترل حشرات با تشعشعات هسته ای/ جلوگیری از جوانه زدن سیب زمینی با اشعه گاما/ انبار کردن میوه ها/ دیرینه شناسی (باستان شناسی) و صخره شناسی (زمین شناسی) که عمر یابی صخره ها با c14 در باستان شناسی خیلی مشهور است.

کاربردهای صنعتی: در صنعت کاربردها ی زیادی دارد از جمله مهمترین آنها عبارتند از: نشت یابی با اشعه/ دبی سنجی پرتویی(سنجش شدت تشعشعات ، نور و فیزیک امواج)/ سنجش پرتویی میزان سائیدگی قطعات در حین کار/ سنجش پرتویی میزان خوردگی قطعات/ چگالی سنج موادمعدنی با اشعه/ کشف عناصر نایاب در معادن تکنیک های هسته ای بر کشف مینهای ضد نفر نیز کاربرد دارد.

بنابرین، دانش هسته ای با این قدرت و وسعتی که دارد، هر روز بر دامنه استفاده از فناوری هسته ای و بویژه انرژی هسته ای افزوده می شود. کاربرد انرژی در بخشهای مختلف به گونه ای است که اگر کشوری فناوری هسته ای را نهادینه نماید، در بسیاری از حوزه‌های علمی و صنعتی، ارتقای پیدا می کند و مسیر توسعه را با سرعت طی می نماید.

کاربرد انرژی هسته ای در تولید برق: یکی از مهم ترین موارد استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای ، تولید برق از طریق نیروگاههای اتمی است. با توم به پایان پذیر بودن منابع فسیلی و روند رو به رشد توسعه اجتماعی و اقتصادی ، استفاده از انرژی هسته ای برای تولید برق را امری ضروری و لازم می دانند و ساخت چند نیروگاه اتمی را دنبال مینماید.

ایران هر ساله حدودا به هفت هزار مگاوات برق در سال نیاز دارد. نیروگاه اتمی بوشهر 1000 مگاوات برق را در صورت راه اندازی تامین می نماید. و احداث نیروگاههای دیگر برای رفع این نیازی ضروری است. برای تولید میزان برق حدود 190 میلیون بشکه نفت خام مصرف می شود. که در صورت تامین از طریق انرژی هسته ای سالیانه 5 میلیارد دلار صرفه جویی خواهد شد.

البته آنچه بیان شد بخشی از کاربردهایی است که انرژی هسته ای و تکنولوژی هسته ای به همراه دارد. مهمترین نکته ای که در سالگرد روز ملی انرژی هسته ای باید تأکید کنیم آن است که دشمنان ما در خفا و علن می گویند تکنولوژی هسته ای برای غیر کشورهایی که خورد را برتر و تافته جدا بافته می دانند و مشهور به صاحبان فن آوری می باشند، برای دیگران از جمله ایران ممنوع و اگر هم به آن دست یافته اند، تعلیق، تعطیل، تخریب و تحویل آخرین پیچ و مهره های آن و ما با صدای بلند می گوییم انرژی و تکنولوژی هسته ای بستر پیشرفت در همه ابعاد حیات، کشاورزی، انرژی، صنعت، هوا فضا، صنایع دفاع، نانو تکنولوژی، رادیو داروها، عرصه های تحقیقاتی و ... است و ملت ایران باید پیشتاز در فتح قله های دانش آن و بهره گیری و صنعتی کردن باشد و تیم مذاکره کننده باید در عرصه حقوقی و سیاسی و فنی با کیاست مؤمنانه و اراده پولادین حق ملت ایران را با منطقی قوی و قاطع بر دشمنان بقبولانند و همزمان در عرصه میدانی، فنی و عملیاتی راه حز چرخیدن سانتریفوژها و ادامه تأسیسات صلح آمیز و غنی سازی و ساخت آب سنگین و پیگیری پروژه های تحقیقاتی مربوطه متصور نیست.

۲۳ فروردين ۹۵ ، ۰۹:۵۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
صحرا (dalgan)

انرژی هسته ای واقعیتی انکار ناپذیر برای جمهوری اسلامی ایران

به گزارش وبلاگ مرجع دلگان، از نیل تا فرات آرمانی بود که صهیونیسم جهانی در پی اجرای آن بود..

البته این وسط به ناگاه دستی از آستین غیب بیرون آمد و پدیده ای شگرف به نام انقلاب اسلامی در منطقه شکل گرفت، منطقه ای که آن را خاورمیانه می نامیدند زیرا وقتی با یک نگاه اروپایی به آن خیره  بشوی در قیاس با اروپا نه خاور نزدیک به حساب می آید و نه خاور دور بنابراین این واژه اولین بار توسط انگلیسی ها به کار برده شد تا پل پنهان آنها برای مستعمراتشان یک نامی داشته باشد که کسی به آن شک نکند(البته با یک نگاه سطحی به اختلاف نظر و شبهه افکنی در حوزه جغرایایی این منطقه قضیه کاملا واضح و روشن می شود .

این منطقه به جهت تاریخی و اقتصادی اهمیت زیادی دارد زیرا درست از همین منطقه است که ادیان آسمانی و تمدن های بزرگ شکل می گیرند و از یک جانب هم به دلیل داستن منابع انرژی نقشش بیش از بیش پررنگ می شود و با در نظر گرفتن این دو مورد و انگاره های آخرالزمانی می شود فهمید حضور سگ نگهبان آمریکا در این منطقه از چه جهت است. اسراییل نه یک تمامیت ارزی است و نه حتی یک هویت بلکه یک رژیم جعلی است که در منطقه قلدری ویکه تازی می کند جالب اینجا است که مطابق یک قانون نانوشته او حق دارد انرژی هسته ای غیرصلح آمیز داشته باشد البته حضور این قدرت پوشالی در منطقه به خاطر ترس از اسلام و تشکیل بلوک خاورمیانه اسلامی است زیرا چه بخواهیم وچه نخواهیم نام این ناحیه با اسلام گره خورده است و اصولا اندیشه نیل تا فرات برای جلوگیری از شکل گیری این پدیده است و اصولا به دلیل همان قانون نانوشته هیچ کشوری حق قدکشیدن در برابر این سگ نگهبان را ندارد حالا از اینجا معلوم می شود چرا آمریکا و غرب نگران انرژی هسته ای در ایران هستند، و از ایران هسته ای سخت در وحشتند آنها درحقیقت از ابرقدرت شدن ایران وحشت دارند.

حالا کمی به ابعاد بیشتر این تئوری دقیق تر نگاه کنیم کشور ما وابستگی شدیدی به نفت دارد این سوخت فسیلی بالاخره یک روز فاتحه اش خوانده می شود  بنابراین ما باید به فکر یک سوخت سریع، آسان، ارزان و جایگزین باشیم بهترین گزینه ای که جهان آن را در کارنامه تجربی اش ثبت کرده است انرژی هسته ای است.

حالا تصور کنیم ما به لطف بعضی ها فاقد این انرژی و پیشرفت آن هستیم و از طرفی هم سوخت فسیلی ما به پایان رسیده است پس بهترین کار این است که به سراغ واردات برویم، طبیعی است در این واردات سهم ابرقدرت ها بیشتر از بقیه است و این یعنی  دست و پای اجنبی دوباره برای دخالت در کشور باز می شود و البته این قضیه ضمانتی برای بقای رژیم نامشروع اسراییل و توسعه هدف نحس نیل تا فراتش می شود.

حالا بیایید آن سمت قضیه را ببینیم یعنی ما کشوری هستیم که با فناوری بومی هسته ای ترسی از اتمام منابع فسیلی نداریم این ترس نداشتن یعنی مستقل بودن اتکا به نیروی داخلی داشتن و پایانی برپایان حضور فیزیکی و حتی نامحسوس استعمار فرانو در منطقه؛ کافی است یک نگاه به روزهایی بیاندازیم که کیک زرد را خودمان تولید کردیم  و یا شروع به غنی سازی اورانیوم کردیم بازتاب های رفتاری آن روز ها را با حالا مقایسه کنیم تا متوجه بشویم چرا ما باید یک کشور هسته ای باشیم نه یک کشور منفعل و وابسته در حال و آینده.



انتهای پیام/

۱۷ فروردين ۹۵ ، ۲۳:۳۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
صحرا (dalgan)

"تالاب هیروک" اکوسیستم گردشگری بی نظیر دلگان

به گزارش مرجع وبلاگ دلگان، "هیروک" تالابی کوچک در غرب شهرستان دلگان که با باران های فصلی پر از آب می شود، این تالاب اغلب که بارندگی باشد تا چند هفته و ماه آب دارد.
تالاب کوچک هیروک محل تجمع پرنده های مهاجر از دیگر کشورها است، این تالاب اکوسیستم کم نظیری است که تابحال به ندرت و یا اصلا درباره آن مطالعه و تحقیقی نشده است.
در واقع هیروک در همان محل دلگان قدیم بوده است، انبار قله منطقه غرب بلوچستان که بعد از خشک سالی های اخیر و کوچ مردم از آنجا به نوعی بطور کامل خالی از سکنه شده است.
این منطقه از کم نظیرترین پوشش گیاهی منطقه سیستان و بلوچستان برخوردار است که تاکنون درباره آن هیچ گونه مطالعه ای نشده است.
اگر خواستید به این منطقه بکر و بی نظیر گردشگری سفر کنید، به شهرستان دلگان در غرب استان پهناور سیستان و بلوچستان سفر کنید و از آنجا 15 کیلومتر به طرف رودبار جنوب بروید، به روستای چاه محمد دلگان می رسید، مردم مهمان نواز چاه محمد راهنما و راه بلد خوبی برای شما خواهند بود.
نکته: به طبیعت بکر این اکوسیستم کم نظیر منطقه احترام بگذاریم.




انتهای پیام

۰۷ فروردين ۹۵ ، ۱۲:۵۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
صحرا (dalgan)

هودیان روستای ناشناخته دلگان

به گزارش مرجع وبلاگ دلگان، "هودیان" روستایی کوهستانی، گردشگری و دیدنی در شمال شهرستان دلگان و درون کوه های هودیان و در فاصله 65 کیلومتری از مرکز شهر دلگان قرار دارد.
آبگرم و حمام هودیان زبانزد خاص و عام است، علاوه بر اینها هودیان باغات پرتقال و خرمای زیادی با نخلهای سر به فلک کشیده دارد که گردشگران را فرا می خواند. 

عزاداری های مردم هودیان در ایام عزاداری ماه محرم و حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) شهره خاص و عام است و به سبک کم نظیری در منطقه بلوچستان و به شیوه محلی برگزار می شود.
در هودیان عروسی هایی به سبک سنتی برگزار می شود که قطعا اگر ببینید خاطره انگیزی آن قطعا تا سالها از ذهن شما پاک نخواهد شد. اگر به هودیان رفتید، غذای اناردان را از بانوان هودیانی بخواهید، قطعا لذیذی این غذای بومی و محلی دلگان باعث شیرین تر شدن مسافرت و گردش شما خواهد بود.
کوه های هودیان هم آماده کوهپیمایی خانوادگی می باشد که قطعا باعث آرامش شما خواهد بود.
نکته:اگر به این منطقه سفر کردید به طبیعت زیبای آنجا احترام بگذارید.


انتهای پیام/

۰۶ فروردين ۹۵ ، ۱۰:۱۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
صحرا (dalgan)

"رودخانه کنتی" رودخانه دیدنی و گردشگری دلگان

به گزارش وبلاگ مرجع دلگان، "رودخانه کنتی"یکی از جاذبه های گردشگری و طبیعی دلگان کرانه های شمالی این رودخانه فصلی است که با بارش های باران مناظر طبیعی در آن ایجاد می شود.
برای دیدن این رودخانه از مرکز شهرستان به طرف شمال در جاده هودیان حرکت کنید، بعد از 15 کیلومتر به حاشیه این رودخانه می رسید.
شما می توانید از مسجد شیخ کوچک و درختان خرمایی که در 2 کیلو متری شمال شرقی این رودخانه قرار دارند، لذت ببرید.
جای جای این رودخانه می تواند فضای مناسبی و لذت بخشی باشد برای گردشگری، گردشگرانی که قصد سفر به این رودخانه را دارند.
این رودخانه از کوه های هودیان و بزمان سرچشمه می گیرد و بعد از طی مسیری به کرانه شرقی تالاب جازموریان و در محلی به اسم "روباهی"به این تالاب می ریزد.
نکته: به طبیعت احترام بگذاریم.
به کانال دلگان پرس در تلگرام بپیوندید.
@dalganpress
جهت معرفی شهر و روستا و منطقه دیدنی خود می توانید تصاویر این مناطق را به همراه اطلاعاتی به شماره همراه 09331966133 ارسال نمایید.


انتهای پیام/

۰۵ فروردين ۹۵ ، ۱۰:۵۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
صحرا (dalgan)

آبگرم کنار آزاد دلگان

به گزارش وبلاگ مرجع دلگان، "آبگرم کنار آزاد" این آبگرم در 45 کیلومتری شمالغرب شهرستان دلگان و در درون کوه های هودیان قرار دارد.
جهت رفتن به این آبگرم و حمام طبیعی اول به دلگان سفر می کنید و بعد جاده هودیان را پیش می گیرید، در 20 کیلومتری در محلی به اسم( سیاهورشکان) مسیر خود را به سمت غرب تغییر می دهید، راه خسرین را پیش می گیرید، بعد از آن به منطقه ای اسم زیارت مزارسانا می رسید، مسیر را که ادامه بدهید به "آبگرم کنار آزاد "می رسید.
نکته: جهت سفر به این منطقه حتما از یک راهنما و راه بلد محلی کمک بگیرید.



انتهای پیام/

۰۴ فروردين ۹۵ ، ۱۰:۳۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
صحرا (dalgan)

مسافر بهار دلگان تو را فرا می خواند

به گزارش وبلاگ مرجع شهرستان دلگان، شهرستان دلگان منطقه ای که از طبیعت بکر و دست نخورده تالاب هیروک تا چشمه های آب گرم هودیان و فرهنگ با اصالت مردمان این شهرستان شما را دعوت به هم سفره بودن و با هم می کند.

شاید دلگان جز ناشناخته ترین های ایران باشد اگر در مسیر جلگه چاه هاشم به روستای تاریخی و گردشگری اسفند بخوااهی بروی قطعا با آبشار زیبای پورا برخورد خواهی کرد، آبشاری زیبا و دلنشینش که دل هر رهگذر و مسافری را می برد. از آنجا که بخواهی بخواهی به کویر جازموریان بروی باز هم فرصت کویر گردی را به دست آورده ای، آن هم جالب است.

اگر بخواهی به منطقہ هودیان در شمال این شهرستان بروی آب گرمش را می بینی که تو را یاد سونا و جکوزی خواهد انداخت و در سخره های زیبای هودیان به صخره نوردی بپرداز همچنان که باد و نسیم بهاری بر صخره ها می تازد. همچنان در هودیانیم نخل هایش نظاره گر ما هستند آنها جایی در آن بالا دارند گویی که به خدا سلام می کنند اگر از قدمتشان بپرسی خودشان به تو خواهند گفت که عمری به بلندای تاریخ هودیان دارند.

پایین تر که از هودیان زیبا و دل نواز بیرون بیایی به پزشک طبیعی مراجعه می کنی آبگرم کنتی که مردم بومی به آن آباد وادی می گویند، کنتی از دیر باز آشنای مردم این دیار بوده ولی تو را فرا می خواند که سری به آنجا بزنی.

دلگان فرصت های تفریحی زیادی دارد که تو را فرا می خواند. مسافر بهار اگر وقت کردی سری به اینجا هم بزن.

هنوز در دلگانیم، اگر بخواهی به ایرانشهر بروی قطعا مناظر چشم نواز حنای را خواهی دید، بعد از آن به ریگ سیستانی خواهی رسید، اگر از نامگذاری این ریگ بپرسی باید سراغ قافله سالاران عمر بروی که به تو خواهند گفت چرا به آن ریگ سیستانی می گویند.


انتهای پیام/
۰۳ فروردين ۹۵ ، ۱۹:۲۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
صحرا (dalgan)

نوروز در بلوچستان/ بهار و بهارگاه

به گزارش وبلاگ مرجع دلگان به نقل از  همه با هم  فصل بهار را در اصطلاح محلی و به زبان بلوچی بهارگاه می­گویند در این فصل که گیاهان طبیعت از خواب زمستانی بیدار می­شوند و شروع رویش گل­ها و گیاهان است مردم نیز خود را برای تحول تکراری هر ساله آماده می­کنند. درکشورپهناور و بزرگ ایران اقوام مختلفی زندگی می­کنند هرکدام از این اقوام دارای فرهنگ و آداب و رسوم خاصی می­باشند و زندگی هر قوم با دیگران تفاوت دارد.

در این قسمت از خاک سرزمین ما که بلوچستان نام دارد و قدمت تاریخی آن به هزاران سال قبل می­رسد در زمان هخامنش گدروزیا- گرویس نام داشت و ایالت چهارونیم پادشاهی ماد بوده است که قوم این سرزمین را بلوچ می­گویند. و از اصیل ترین اقوام آریایی هستند که در این قسمت از وطن سکنی گزیده­اند. شغل اصلی این قوم بیشتر کشاورزی و دامداری می­باشد. کسانی که در دامنه رودها و شهرها زندگی می­کنند به کشاورزی و برخی در دشت­ها و کوها زندگی می­کند که به دامداری مشغول هستند در کتب مختلف تاریخی و سفرنامه­های زبانی از این قوم یاد شده است در شاهنامامه فردوسی هم اسنادی در مورد رشادت قوم بلوچ و کوچ نام برده است. اما به علت بی توجهی برخی از حکام وقت ادوار در گذشته بلوچها مورد حمله و ظلم قرار گرفته اند و همچنین سرزمین بلوچستان به علت عدم دسترسی دشمن پراکنده شده­اند. قوم بلوچ دارای فرهنگی خاص می­باشد که از نیاکان و پدران به ارث رسیده است. لباس و زیور الات زنان و برخی از مراسم این استان هنوز با دیگر جاها تفاوت دارد. بهار و بهارگاه در این قوم جایگاه خاصی دارد و بهار گاه را بهترین فصل زندگی خود می­دانند.

پس از اتمام فصل پاییز و خاتمه در چله بزرگ و کوچک فصل زمستان و نزدیک به عید نوروز مراسم بهارگاه شروع می­شود. پس از اتمام فصل سرما آخر فصل زمستان درختان شکوفه می­زنند. و زمین که در فصل زمستان با ریزش آب باران نیرو بخش گردیده در فصل بهار مورد بهربرداری دامداران قرار می­گیرد. در این فصل کوها، تپه­ها همگی پر از گل و علف می­گردند. و منظره ای خاص بوجود می­آورد. در بهار گاه دامها چاق و چله می­گردند زیرا از مواد غذایی زیادی بهرمند می­گردند. دامداران در این فصل از شهرها کوچ نموده و در دامنه کوها و دشتها چادر برپا می­نمایند و دام و طیور خود را به صحرا می­برند.

شیر، روغن و لبنیات در این فصل فراوان است. در اقوام دیگر در دو فصل سال یلاق و قشلاق صورت می­گیرد. اما در بلوچستان فقط در فصل بهار یلاق صورت می­گیرد. و این فصل بهارگاه است که حدود یک ماه طول می­کشد. در فصل بهار بوته ای به نام بهار می­روید که شبیه به بوته گندم می­باشد که ارتفاع آن 150 الی 160 سانتی متر می­رسد و بسیار مفید است و بهترین علفی است که مورد تغذیه دامها قرار می­گیرد این بوته اگر زیاد باشد توسط دامداران جمع آوری می­گردد و برای زمستان ذخیره می­شود. عشایر بلوچ نیز در مناطق بهارگاهی خود مستقر می­شوند و در این ایام غذاهای محلی مخصوص بهار تهیه و از میهمانان نوروزی با این غذاها پذیرایی می­کنند. مردم بلوچ در طول تاریخ هر آنچه نیاز داشتند با استفاده از امکانات موجود و آنچه در طبیعت خود بلوچستان یافت می­شده تهیه می­کردند. بهترین فصل برای دامداران این استان بهار گاه و بهار است که دامدارن از آن به خوبی بهر برداری می­نمایند.

عشایر بلوچ برای تهیه و تدارک آجیل نوروزی از امکانات اطراف خود استفاده می­کنند خوشه­های یک نوع گندم محلی را که دانه­های چاق و درشتی دارد و از گندم معمولی دانه­های آن درشت تر است و به آن پشمک می­گویند را به همراه پودر زرد چوبه یا گیاه مخصوص محلی به نام هِچک که شبیه زعفران است و رنگ زرد دارد را با شیر گوسفند می­جوشانند و روی تابه محلی به نام تین تفت می­دهند تا خشک شود وبه آن دانکوک می­گویند رنگ آن زرد پررنگ است دانکوک خوش طعم و نرم وشکننده است و با استفاده از مغز درختی کوهی به نام گواتام که شبیه بادام است اما هسته آن کوچکتر از بادام است مغز هسته آن را از هسته جدا کرده و با شیر گوسفند می­جوشانند تا طعم خام و تلخ آن از بین برود و روی آفتاب پهن می­کنند پس از خشک شدن همانند دانکوک نرم و شکننده و قابل خوردن است به آن وَشّک می­گویند و خواص دارویی زیادی دارد اگر هسته گواتام را به جای شیر گوسفند با دوغ ترش محلی بجوشانند خوش طعم و کمی ترش می­شود و به آن تُرُپشَک می­گویند وهمانند وَشَک پس از خشک شدن نرم و شکننده است و طعم لذیذ و ترشی دارد عشایربلوچ برای تهیه آجیل نوروزی دانکوک، وَشَک و تُرُپشَک را مخلوط کرده و از میهمانان نوروزی خود پذیرایی می کنند برای تدارک شیرینی نوروزی نیز علاوه بر تهیه انواع حلواهای محلی به نام حلوا مَدَر، چنگال و حلوا خرما یک نوع حلوای مخصوص نوروزی که از مخلوط خرما با دانکوک و به صورت گرد به اندازه توپ تنیس تهیه می­شود استفاده می­کنند.

۰۲ فروردين ۹۵ ، ۱۰:۰۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
صحرا (dalgan)