۱۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

تنها با تحقق پیام غدیر، مسلمانان به ساحل عزت و عظمت خواهند رسید

 به گزارش مرجع وبلاگی دلگان، معرفت به مبانی اعتقادی و تعمیق بصیرت، آشنایی و انس با امامت و ولایت از پیام‌های محوری و ارزشمند دهه ولایت است.

تعیین امامت علی(ع) در غدیرخم میوه و ثمره مجاهدت انبیاء الهی از آدم تا خاتم است، تنها با تحقق پیام حیات بخش غدیر، اسلام و مسلمانی به ساحل نجات، عزت و عظمت خواهد رسید.

روز غدیر، روز اتمام نعمت های الهی و اکمال دین است وامروز تمامی مشکلات و گرفتاری های جهان اسلام و غلبه کفر و طاغوت بر اسلام نتیجه بی توجهی و غفلت از پیام مهم غدیرخم است.

 نشر، ترویج و توسعه فرهنگ خودسازی و فداکاری در راه آرمان‌های الهی و قربانی کردن هواهای نفسانی از دیگر پیام‌های دهه ولایت و امامت است که باید انجام شود.

و تنها با پیروی و سرمشق قرار دادن نصایح و فرمایشات پیامبراکرم(ص) می‌توانیم با اتحاد و همدلی خویش گام مثبتی در راه تحقق آرمان‌های ولایی انقلاب برداریم.

انتهای پیام/  

۲۷ شهریور ۹۵ ، ۱۲:۰۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
صحرا (dalgan)

ظهور کن ظهور کن مولای من


یی

به گزارش مرجع وبلاگی دلگان؛ جمعه ست و دلم نوای بی نوای سر می دهد نغمه ها می خواند،شعرها می سراید از بهر وصال یار، آقا جان کجای معشوق هزاران عاشق ، دراین غربت تنهایی جمعه که برسد دلم شوق دیدن تورا دارد،جمعه ها هوایش هوای دیگریست رایحه عطر دل افشان تو ،همه دلها را راهی جمکران می کندآه ای جمکران فیل دلم هوای هندوستان کرد کاش این جعمه نوازش نسیم صحن جمکران به صورتم بخورد فقل دلم باز شود.دلم تیره و تار شد از ظلمت و سیاهی این  روزهای به ظاهر روشن ،کاش بیایی و روشن کنی این روزهای تاریک و بی اثر را،نای سخن گفتن را ازمن گرفته این دل سیاه و کدر ،زبان من از گفتن ظلمت ای روزها عاجز است آقا جان کجا رفت دلهای که از شوق دیدن تو هوسهای بی خوشی را فراموش می کردند اینجا سرزمین آهنی شده ،گناه شده ابزار،گناه شده فاصله،فاصله ای به بلندی کهکهشان راه شیری ،این فاصله را نالایقان سبب شدند.آقا جان دلم دل بریدن می خواهد به اندازه دل کندن از تمام خوشی های این دنیا ،دلم تنوع بزرگی می خواد به اندازه ظهورت....این نافرجامی ها و سیاهی ها ظهورت را می طلبد ظهور کن ظهور کن ظهور کن.

دل نوشته ای از مرضیه مرادی تنها

۲۶ شهریور ۹۵ ، ۰۹:۵۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
صحرا (dalgan)

چگونه از دروغ گفتن کودکان پیشگیری کنیم؟

به گزارش مرجع وبلاگی دلگان؛


کودکان در سالهای آغازین زندگی مرز واقعیت و تخیل را نمی دانند و تخیلات خود را به صورت واقعی بیان می کنند.این رفتار به هیچ وجه دروغ گویی به حساب نمی آید اما در سالهای بعد ممکن است به دلایلی عمداً دروغ بگویند و کم کم به این کار ناپسند عادت کنند.


دروغ گو شدن بچه ها ریشه هایی دارد که با برطرف کردن آنها کودک انگیزه خود را برای دروغ گفتن از دست می دهد:


1-طبیعی است که وقتی به اندازه کافی به فرزندمان محبت و توجه نکنیم یا با از راه رسیدن فرزند دوم، دیگر او را به حساب نیاوریم او هم با یک دروغ شاخدار توجه همه را به سوی خودش جلب کند.

2-چشم در چشم کودک می دوزیم و با عصبانیت می پرسیم: کار تو بود؟ باز هم طبیعی است برای اینکه تنبیه و سرزنش نشود به شما دروغ بگوید. 

3-او در تمام طول روز آنگونه که شما خواسته اید عمل نکرده است. بنابراین اگر او را بازجویی کنید او را وادار به دروغ گویی کرده اید و اگر اصرار کنید او پیاپی دروغ خواهد گفت. 

4-گاهی او با دروغ هایش خبر از نیازهای بر آورده نشده خودش می دهد. باید پیش از اینکه کودک به دروغ گویی روی بیاورد نیازهای اساسی او را شناسایی و برطرف کنیم. 

5-وقتی کودک با هر اشتباه با توهین و تنبیه غیر منصفانه مواجه شود به دروغ متوسل می شود تا خودش را تبرئه نماید. پس باید به او اطمینان داد با صداقت و راستگویی نه تنها چیزی از 

احترام و محبت اطرافیان به او کم نمی شود بلکه آنها او را به خاطر صداقتش او را ستایش خواهند کرد. بنابراین وقتی کودک صادقانه به اشتباهش اعتراف می کند بجای سرزنش کردن، در صورت امکان از اشتباه او چشم پوشی کنید اما اگر لازم است تنبیه شود به او بگویید که به صداقت و راستگویی او افتخار می کنید اما باید مسئولیت اشتباهش را بپذیرد. 


یادمان باشد:

رفتار والدین و مربیان اولین و مهمترین الگوی کودکان است. آنها صداقت را از الگوی خود می آموزند.


پیروز باشید

سید مهدی خدایی 


رسانه آموزشی نمره بهتر

۲۶ شهریور ۹۵ ، ۰۸:۴۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
صحرا (dalgan)

در آستانه سالگرد پرکشیدن شهدای حادثه منا .نقاشی مینیاتور اثر استاد رضا بدرالسما

   به گزارش مرجع وبلاگی دلگان ؛ در آستانه  سالگرد پرکشیدن شهدای منا / نقاشی مینیاتور 

للل

۱۷ شهریور ۹۵ ، ۱۸:۰۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
صحرا (dalgan)

عکس/ تعطیلی طولانی ترین پل شیشیه ایی جهان

طولانی ترین پل شیشه ای جهان در چین پس از افتتاح، تعطیل شد

d

به گزارش مرجع وبلاگی دلگان به نقل از گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت روزنامه گاردین، بلندترین و طولانی ترین پل شیشه ای جهان در چین به دلیل استقبال بیش از حد گردشگران، 2 هفته پس از بازگشایی تعطیل شد. 
 
مقامات چین در گفتگو با شبکه سی ان ان اعلام کردند محبوبیت این جاذبه گردشگری باعث شد مردم زیادی از آن بازدید کنند و به همین دلیل محافظت فوری از این بخش ضروری است.
 
بنابر اعلام مقامات چین، این پل هر روز ظرفیت پذیرش 8 هزار بازدیدکننده را دارد؛ اما پس از افتتاح، میانگین گردشگرانی که از این پل عبور کردند، 10 برابر ظرفیت روزانه پیش بینی شده است. 
مقامات چین همچنین اعلام کردند با وجود اینکه خسارتی به آن وارد نشده است، این پل باید برای انجام خدمات نگهداری فوری تعطیل می شد.
 
پل ژانگ جیگوا در استان هونان چین قرار دارد. این پل 430 متر طول دارد و 300 متر بالاتر از سطح زمین قرار گرفته است. در ساخت این پل بزرگ از 99 شیشه شفاف سه جداره استفاده شده است. این پل که 22 اوت سال جاری میلادی (1 شهریور) افتتاح شد، با هزینه ای بالغ بر 3 میلیون و چهارصدهزار دلار ساخته شده است.
 
طولانی ترین پل شیشه ای جهان پس از افتتاح، تعطیل شد+ تصاویر
طولانی ترین پل شیشه ای جهان پس از افتتاح، تعطیل شد+ تصاویرطولانی ترین پل شیشه ای جهان پس از افتتاح، تعطیل شد+ تصاویر
انتهای پیام/
۱۵ شهریور ۹۵ ، ۰۷:۱۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
صحرا (dalgan)

رهبر معظم انقلاب اسلامی «سیاست‌های کلی خانواده» را ابلاغ کردند

به گزارش مرجع وبلاگی دلگان به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم 

انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی سیاست‌های کلی «خانواده» را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده است، ابلاغ کردند. hh


متن سیاستهای کلی خانواده که به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده، به این شرح است: 

 
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 

سیاست‌های کلی خانواده 

 
خانواده واحد بنیادی و سنگ بنای جامعه اسلامی و کانون رشد و تعالی انسان و پشتوانه سلامت و بالندگی و اقتدار و اعتلای معنوی کشور و نظام است و سمت و سوی حرکت نظام باید معطوف باشد به: 

۱- ایجاد جامعه‌ای خانواده محور و تقویت و تحکیم خانواده و کارکردهای اصلی آن بر پایه الگوی اسلامی خانواده به عنوان مرکز نشو و نما و تربیت اسلامی فرزند و کانون آرامش بخش. 

۲- محور قرار گرفتن خانواده در قوانین و مقررات، برنامه‌ها، سیاست‌های اجرایی و تمام نظامات آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به‌ویژه نظام مسکن و شهرسازی. 

۳- برجسته کردن کارکردهای ارتباط خانواده و مسجد برای حفظ و ارتقاء هویت اسلامی و ملی و صیانت از خانواده و جامعه. 

۴- ایجاد نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق و آسان برای همه دختران و پسران و افراد در سنین مناسب ازدواج و تشکیل خانواده و نفی تجرد در جامعه با وضع سیاست‌های اجرایی و قوانین و مقررات تشویقی و حمایتی و فرهنگ‌سازی و ارزش‌گذاری به تشکیل خانواده متعالی بر اساس سنت الهی. 

۵- تحکیم خانواده و ارتقاء سرمایه اجتماعی آن بر پایه رضایت و انصاف، خدمت و احترام و مودت و رحمت با تأکید بر: 

- به‌کارگیری یکپارچه ظرفیت‌های آموزشی، تربیتی و رسانه‌ای کشور در جهت تحکیم بنیان خانواده و روابط خانوادگی. 

- فرهنگ سازی و تقویت تعاملات اخلاقی. 

- مقابله مؤثر با جنگ نرم دشمنان برای فروپاشی و انحراف روابط خانوادگی و رفع موانع و زدودن آسیب‌ها و چالش‌های تحکیم خانواده. 

- ممنوعیت نشر برنامه‌های مخل ارزش‌های خانواده. 

- ایجاد فرصت برای حضور مفید و مؤثر اعضای خانواده در کنار یکدیگر و استفاده مؤثر خانواده از اوقات فراغت به صورت جمعی. 

۶- ارائه و ترسیم الگوی اسلامی خانواده و تقویت و ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی با: 

- ترویج ارزش‌های متعالی و سنت‌های پسندیده در ازدواج و خانواده. 

- پر رنگ کردن ارزش‌های اخلاقی و زدودن پیرایه‌های باطل از آن. 

- مبارزه با اشرافیت و تجمل‌گرایی و مظاهر فرهنگ غرب. 

- اصلاح رفتار گروه‌های مرجع و برجسته سازی رفتارهای شایسته آنها و جلوگیری از شکل‌گیری گروه‌های مرجع ناسالم. 

۷- بازنگری، اصلاح و تکمیل نظام حقوقی و رویه‌های قضایی در حوزه خانواده متناسب با نیازها و مقتضیات جدید و حل و فصل دعاوی در مراحل اولیه توسط حکمیت و تأمین عدالت و امنیت در تمامی مراحل انتظامی، دادرسی و اجرای احکام در دعاوی خانواده با هدف تثبیت و تحکیم خانواده. 
۸- ایجاد فضای سالم و رعایت روابط اسلامی زن و مرد در جامعه. 

۹- ارتقاء معیشت و اقتصاد خانواده‌ها با توانمندسازی آنان برای کاهش دغدغه‌های آینده آنها درباره اشتغال، ازدواج و مسکن.
 
۱۰- ساماندهی نظام مشاوره‌ای و آموزش قبل، حین و پس از تشکیل خانواده و تسهیل دسترسی به آن بر اساس مبانی اسلامی ـ ایرانی در جهت استحکام خانواده. 

۱۱- تقویت و تشویق خانواده در جهت جلب مشارکت خانواده برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های کشور در همه عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و دفاعی. 

۱۲- حمایت از عزت و کرامت همسری، نقش مادری و خانه‌داری زنان و نقش پدری و اقتصادی مردان و مسؤولیت تربیتی و معنوی زنان و مردان و توانمندسازی اعضای خانواده در مسؤولیت پذیری، تعاملات خانوادگی و ایفاء نقش و رسالت خود. 

۱۳- پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و عوامل تزلزل نهاد خانواده بویژه موضوع طلاق و جبران آسیب‌های ناشی از آن با شناسایی مستمر عوامل طلاق و فروپاشی خانواده و فرهنگ‌سازی کراهت طلاق. 

۱۴- حمایت حقوقی، اقتصادی و فرهنگی از خانواده‌های با سرپرستی زنان و تشویق و تسهیل ازدواج آنان. 

۱۵- اتخاذ روش‌های حمایتی و تشویقی مناسب برای تکریم سالمندان در خانواده و تقویت مراقبت‌های جسمی و روحی و عاطفی از آنان. 

۱۶- ایجاد ساز و کارهای لازم برای ارتقاء سلامت همه جانبه خانواده‌ها بویژه سلامت باروری و افزایش فرزندآوری در جهت برخورداری از جامعه جوان، سالم، پویا و بالنده. 

انتهای پیام/

۱۵ شهریور ۹۵ ، ۰۷:۱۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
صحرا (dalgan)

چاپ و نشر در ایران به روایت تاریخ

به گزارش مرجع وبلاگی دلگان، اولین چاپخانه در ایران در شهر تبریز تأسیس شد.عباس میرزا نایب السلطنه میرزا زین العابدین تبریزی را مامور فراگیری فن چاپ و به راه انداختن نخستین چاپخانه در تبریزمیرزا زین العابدین تبریزی به سال ۱۲۳۳ هجری قمری اسباب و آلات چاپ حروفی را به تبریز آورده و تحت حمایت عباس میرزا نایب السلطنه که در آن زمان حکمران آذربایجانعهدنامه گلستان به پایان رسیده بود. بود مطبعه کوچکی برقرار نمود و کتاب مزبور میرزا ابواقاسم فراهانی بود که حاوی قصه‌هایی از جنگ میان دولت ایران و روسیه که در مورخ ۱۲۲۸ هجری قمری (برابر با ۱۸۱۳ میلادی ) با کرد.
دکتر فهیمه باب الحوائج در کتاب «آشنایی با مبانی چاپ و نشر» خود می‌نویسد : "عباس میرزا ولیعهد فتحعلیشاه چند تن از ایرانیان را به اروپا گسیل کرد تا صنعت چاپ را بیاموزند. سپس دستور داد که از روسیه ماشین چاپ وارد کنند . در سال ۱۸۱۶ میلادی هنرمند آذربایجانی میرزا زین العابدین تبریزی یکی از همین ماشین‌ها رابه کار گرفت . دومین مطبعه که به ایران وارد شد مطبعه سنگی است که آن نیز در تبریز دایر شده‌است . جای تعجب است که مطبعه نخستین پس از کار کردن دیگر معمول نشد و مطبعه سنگی جای آن را گرفت.
شاید علت جایگزینی مطبعه سنگی به وجای مطبعه سربی این باشد که افرادی مطبعه سربی و حروف آن را با نظر بدبینی نگاه می‌کردند و علامت کفر می‌دانستندویا چون حروف ما فارسی بود با حروف سربی در آن زمان نمی‌توانستیم تنوع در خطوط داشته باشیم در صورتی که در مطبعه سنگی از خوشنویسان کمک گرفته می‌شد. علی قاضی زاده در کتاب تبریز شهر اولین‌ها می‌نویسد : سخت گیری‌های کهنه پرستان باعث شده بود که به سبب گرانی طولانی و سخت بودن چاپ سنگی چاپ کتب و مطبوعات بسیار گران تمام شده و در نتیجه سال‌ها انتشار کتاب و نشریه با دشواری‌های فراوان همراه باشد.
متاسفانه این چاپخانه‌ها همیشه مورد بغض و کینه کوته اندیشان بود و در هر فرصتی که به دست می‌آوردند این مکان‌های فرهنگی را غارت می‌کردند . به گونه‌ای که کسرویمی‌نویسد : مستبدین حروف سربی چاپخانه امید ترقی را ذوب کرده و به صورت گلوله در آورده و به روی این ملت بیچاره انداختند.
حسین امید در کتاب اولین‌ها می‌نویسد: در میان مطابع سنگی معروف تبریز می‌توان مطبعه سنگی علمیه ( چاپ سنگی علمیه )را نام برد که به‌وسیله حاج زین العابدین که به نام حاجی حاج آقا علمیه مشهور بود(نوه حاج میرزا زین العابدین تبریزی ) در سال ۱۲۹۰ هجری شمسی تأسیس یافته و این مطبعه در چاپ کتب مختلف خدمات مهمی انجام داده‌است .
حدود نود سال پس از تأسیس اولین چاپخانه در تبریز نوه حاج زین العابدین ( کسی که اولین چاپخانه سنگی و سربی را در ایران و تبریز دایر کرد بنام زین االعابدین مطبعه چی که پس از زیارت مکه به نام حاجی حاج آقا معروف و هنگام گرفتن شناسنامه نام علمیه را برخود انتخاب نمود. وی ماشین چاپی از اروپا خریداری کرده و از طریق کشور مصر وارد بندراستانبول در ترکیه فعلی نمود و ازاین بندر توسط چهل گاومیش به تبریز منتقل کرد . حاجی حاج آقا علمیه همرا با دستگاه‌های چاپ سنگی خود هشت تن از متخصصین صنعت چاپ را نیز از کشور آلمان برای نصب و آموزش این دستگاه‌ها به تبریز آورد.
این آلمانی‌های متخصص صنعت چاپ در منزل مسکونی حاجی حاج آقا که ماشین‌های چاپ نیز در قسمتی از این خانه ۲۲۰۰ متر مربعی دایر شده بود ساکن شدند.

 انتهای پیام/

۱۱ شهریور ۹۵ ، ۰۹:۴۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
صحرا (dalgan)

بانکداری بدون ربا یک اصل اساسی در قوانین اسلام

به گزارش مرجع وبلاگ دلگان، در قرآن کریم درباره مخالفت و پرهیز از ربا، شدتی به کار رفته که کمتر در فروع دین پیشینه دارد. در اسلام، عدالت خواهی و ستم ستیزی، اصلی انکارناپذیر است. عدالت، معیاری کلی است که اسلامی بودن بیشتر فعالیت های اقتصادی را می توان با آن ارزیابی کرد. رباخواری با این اصل در تضاد است و به همین دلیل، اسلام آن را تحریم کرده است. قرض ربوی، استثمار انسان و تضییع حقوق افراد فقیر از سوی ثروتمندان است. در آیات 273 تا 280 سوره بقره، خداوند پس از بیان حرمت ربا و ویژگی های روحی رباخواران و ذکر آثار آن، مؤمنان را از رباخواری برحذر می دارد و آنها را از پی آمدهای رباخواری که اعلان جنگ با خدا و پیامبر است، آگاه می سازد. در نهایت، علت حرمت ربا را که همان ستم است، بیان می کند: «اگر از این کار زشت (رباخواری) دست بردارید، اصل مال شما متعلق به خودتان است. در این صورت، نه به واسطه گرفتن اضافه ستم کرده اید و نه به دلیل نگرفتن اصل سرمایه ستم دیده اید.".

بیش از بیست سال از تصویب و اجرای قانون بانک داری بدون ربا در ایران می گذرد. برخی از اقتصاددانان که در تدوین این قانون دخالت داشتند، مدعی اند این قانون، بهترین قانونی است که با توجه به ضوابط اسلامی و ملاحظات فنی اقتصادی، در تأمین نیازهای مالی اشخاص حقیقی تدوین شده است. اقتصاددانان مسلمان در برشمردن ویژگی های این قانون، به تعدیل درآمدها و توزیع عادلانه ثروت بین سپرده گذاران و عوامل تولید، افزایش کارآیی، کاهش هزینه های تولید، افزایش سرمایه گذاری و افزایش تولید و بالا رفتن سطح اشتغال و کاهش سطح عمومی قیمت ها اشاره می کنند.

انتهای پیام/

۱۰ شهریور ۹۵ ، ۱۰:۰۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
صحرا (dalgan)

خواهرم حجابت

خواهرم یادت باش حیدر(ع)یکه سواریکه تازه بود اما زهرایش سپربودبرایش!
یادت باش توبرای نایب المهدی(عج)سپرهستی!
یادت باشد تو بهترین هستی همان هستی که بهشت رازیرپایت قراردادند
تابه حرمت آن همه دفاع بهشتی شوی!
بهشتی شدنت رابه بادهدیه نکن این اجرتوست!
خواهرم حجابت رامحکم بچسب ....
بهشت رابه تومیدهند!
۰۹ شهریور ۹۵ ، ۲۱:۴۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
صحرا (dalgan)

حجاب حبس زن نیست

به گزارش مرجع وبلاگی دلگان به نقل از وبلاگ حجاب برتر، پوشش زن در برابر مردان نامحرم،بب یکی از ضروریات دین اسلام است. در قرآن کریم و روایات وارده از پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله)و ائمه معصومین(علیهم‌السلام) و نیز در کلمات فقها، پیرامون وجوب و کیفیت آن تصریح شده است.

البته حجاب اسلامی به معنای حبس زن و دوری از مسائل اجتماعی نیست، بلکه بدین معناست که زن در معاشرت خود با مردان بیگانه، عفت و حیا پیشه کند، موی سر و اندام خویش را بپوشاند و از جلوه‌گری و خودنمایی بپرهیزد. 
«شهید مطهری»(رحمه‌الله‌علیه) در این‌باره می‌گوید: «اسلام می‌گوید: نه حبس نه اختلاط، بلکه حریم. سنت جاری مسلمین از زمان رسول خدا همین بوده است که زنان از شرکت در مجالس و مجامع منع نمی‌شدند، ولی همواره اصل «حریم» رعایت شده است. در مساجد و مجامع، حتی در کوچه و معبر، زن با مرد مختلط نبوده است».[1]


برخی با برداشت سطحی از قوانین الهی با حمله به مساله حجاب آن را نوعی ظلم در حق زن دانسته و می‌گویند: چرا زنان مجبور هستند به خاطر سلامت مردان حجاب داشته باشند؟ این عده تصور می کنند که فلسفه حجاب زن، صرفا عدم تحریک مردان است. ایشان معتقدند این مردان هستند که باید بر هوس‌رانی خود غلبه کنند و نباید زن را مجبور به کنار گذاشتن زیبایی کرد.

در پاسخ به این برداشت غلط باید گفت که اولا حجاب جز ضروریات دین اسلام است و شکی در واجب بودن آن نیست. چنانچه خداوند متعال می‌فرماید: « یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا (احزاب/59) ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مومن بگو جلباب‌های (روسری های بلند) خود را بر خویش فرو افکنند، این کار برای این که (به پاک‌دامنی) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است؛ (و اگر تاکنون خطا وکوتاهی از آنان سر زده، توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده و رحیم است».

در مرحله دوم باید دانست که فلسفه ضرورت حجاب صرفا به خاطر هوس‌رانی مردان نیست، تا نتیجه‌گیری نمود که این لزوم نوعی ظلم به زن است. حفظ سلامت جامعه تنها یکی از دلایل حجاب یا از نتایج آن است نه همه علت. احکام تشریعی اسلام، متناسب با ویژگی‌های تکوینی و به منظور تأمین مصالح و دفع مفاسدی است که افراد را تهدید می‎کند. 
تفاوت زن و مرد در بسیاری از احکام تشریعی، از جمله حجاب نیز نشأت گرفته از تفاوت‎های تکوینی آن‌هاست. تحقیقات علمی در فیزیولوژی و روان‌شناسی، در باب تفاوت‎های جسمی و روحی زن و مرد، ثابت کرده است که مردان نسبت به محرک‎های چشمی حساس‎تر از زنان‌اند و برعکس، زنان در مقابل محرک‎های لمسی حساسیت بیش‌تری دارند.[2]

البته در کنار تاکید بر حفظ حجاب توسط زن، به مرد نیز دستور به حفظ نگاه داده شده است. در حدیثی از امام رضا(علیه‌السلام) نقل شده است: «خداوند نگاه کردن به موهای زنان را حرام کرده است؛ زیرا نگاه شهوت‎انگیز مردان، باعث تهییج جنسی، و تهییج جنسی باعث فساد است».[3]

روشن گردید که کنترل هیجانات مردان تمام دلیل وجود حجاب برای زنان نیست، چنان‌چه از نظر شرعی زن باید در حالت نماز تمامى بدن خود به غیر از گردى صورت و دست‌‏ها تا مچ و پاها تا مچ را بپوشاند؛ هر چند نامحرمى در آن‌جا نباشد. اگر نا محرم باشد، باید پاها را نیز بپوشاند.[4]

در کنار همه توجیهات موضوع حجاب که به صورت مفصل بحث شده است به نظر می‌رسد مشکل اساسی کسانی که نمی‌توانند با این مساله کنار بیایند به جهان‌بینی و توحید آنان بر می‌گردد. این‌که بپذیریم این جهان بر اساس هدف‌ مندی و توسط خالقی حکیم ایجاد شده است، تعبد و پذیرش مطیعانه دستورات او را نیز در پی خواهد داشت. همان‌گونه که به پزشک در موضوع سلامتی اعتماد کرده و تمامی دستورات او را حتی در صورت زحمت و هزینه اجرا می‌کنیم.

--------------------------------------------------------------------
پی‌نوشت
[1]. مجموعه آثار، ج 19، ص 551.
[2]. غلامعلی حداد عادل، فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، ص 63، به نقل از: «تفاوت‎های زن و مرد از نظر فیزیولوژی و روان‎شناسی»، دکتر محمود بهزاد، مجله‌ی نگین، شماره‌ی 134، تیرماه 1355.
[3]. حر عاملی، وسائل الشیعه، ج 14، ص 140، روایت 12. متن حدیث: «حُرِّم النظر الى شعور النساء المحجوبات بالازواج و الی غیرهنّ من النساء لما فیه من تهییج الرجال و ما یدعو الیه التهییج من الفساد».
[4]. توضیح المسائل مراجع، ج 1، مسئله 789.

۰۹ شهریور ۹۵ ، ۲۱:۴۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
صحرا (dalgan)