به گزارش دلگان پرس به نقل از همه با هم  20فروردین ماه سال 1385 خبر دستیابی ایران به فن آوری غنی سازی اورانیوم و راه اندازی یک زنجیره کامل غنی سازی در نطنز اعلام شد. در پی این خبر با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به پاس قدردانی از تلاش های افتخار آمیز دانشمندان جوان ایران اسلامی، بیستم فروردین ماه، مقارن با تکمیل چرخه سوخت هسته ای در تقویم رسمی ایرانیان روز ملی فن آوری هسته ای نام گرفت.

این فن آوری در برگیرنده بسیاری از علوم مهندسی و پایه است و در حال حاضر منحصراً در اختیار تعداد کمی از کشورهای جهان است. اهمیت کسب این فن آوری موجب جهش علمی و در همه زمینه های علمی و صنعتی در کشورمان شده است.

انرژی هسته‌ای در زمینه‌های مختلف پزشکی، موزه‌ها، شناسایی کوچکترین شکاف یا ناخالصی در مواد و موتور هواپیما و اتومبیل، پیشگیری از فساد زودرس محصولات کشاورزی و رشد گیاهان کاربرد دارد.

علم طب شناخت خود را جهت درمان و پیشگیری از بیماری اشعه وسعت داد و همزمان از اشعه به صور مختلف در تشخیص و درمان بیماری‌ها از جمله سرطان استفاده کرد. رادیوتراپی جایگاه ویژه در درمان سرطان‌ها پیدا کرد و طب هسته به عنوان یک رشته تخصصی در پزشکی روز وارد شد.

 
 
کاربردهای پزشکی: در کشورهای پیشرفته صنعتی، از انرژی هسته ای به صورت گسترده در پزشکی استفاده می گردد. با توجه به شیوع برخی از بیماریها از جمله سرطان ، ضرورت تقویت طب هسته ای در کشورهای در حال توسعه، هر روز بیشتر می شود. مهمترین کاربردهای انرژی هسته ای در پزشکی به شرح زیر می‌باشد:

رادیو گرافی/ گامااسکن/ استرلیزه کردن هسته ای و میکروب زدایی وسایل پزشکی با پرتو های هسته ای/ رادیو بیولوژی/ تهیه و تولید کیتهای رادیو دارویی جهت مراکز پزشکی هسته ای/ تهیه و تولید رادیو دارویی جهت تشخیص بیماری تیرویید و درمان آنها/ تهیه و تولید کیتهای هورمونی/ تشخیص و درمان سرطان پروستات/ تشخیص سرطان کولون، روده کوچک و برخی سرطانهای سینه/ تشخیص تومورهای سرطانی و بررسی تومورهای مغزی ، سینه و ناراحتی وریدی/ تصویر برداری بیماریهای قلبی، تشخیص عفونتها و التهاب مفصلی ، آمبولی و لختههای وریدی

کاربرد انرژی هسته ای در بخش دامپزشکی و دامپروری: تکنیکهای هسته ای در حوزه دامپزشکی موارد مصرفی چون تشخیص و درمان بیماریهای دامی ، تولید مثل دام ، اصلاح نژاد و دام، تغذیه، بهداشت و ایمن سازی محصولات دامی و خوراک دام دارد.

کاربردهای کشاورزی: تشعشعات هسته ای کاربرد های زیادی در کشاورزی دارد که مهم ترین آنها عبارتست از: موتاسیون هسته ای ژن ها در کشاورزی/ کنترل حشرات با تشعشعات هسته ای/ جلوگیری از جوانه زدن سیب زمینی با اشعه گاما/ انبار کردن میوه ها/ دیرینه شناسی (باستان شناسی) و صخره شناسی (زمین شناسی) که عمر یابی صخره ها با c14 در باستان شناسی خیلی مشهور است.

کاربردهای صنعتی: در صنعت کاربردها ی زیادی دارد از جمله مهمترین آنها عبارتند از: نشت یابی با اشعه/ دبی سنجی پرتویی(سنجش شدت تشعشعات ، نور و فیزیک امواج)/ سنجش پرتویی میزان سائیدگی قطعات در حین کار/ سنجش پرتویی میزان خوردگی قطعات/ چگالی سنج موادمعدنی با اشعه/ کشف عناصر نایاب در معادن تکنیک های هسته ای بر کشف مینهای ضد نفر نیز کاربرد دارد.

بنابرین، دانش هسته ای با این قدرت و وسعتی که دارد، هر روز بر دامنه استفاده از فناوری هسته ای و بویژه انرژی هسته ای افزوده می شود. کاربرد انرژی در بخشهای مختلف به گونه ای است که اگر کشوری فناوری هسته ای را نهادینه نماید، در بسیاری از حوزه‌های علمی و صنعتی، ارتقای پیدا می کند و مسیر توسعه را با سرعت طی می نماید.

کاربرد انرژی هسته ای در تولید برق: یکی از مهم ترین موارد استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای ، تولید برق از طریق نیروگاههای اتمی است. با توم به پایان پذیر بودن منابع فسیلی و روند رو به رشد توسعه اجتماعی و اقتصادی ، استفاده از انرژی هسته ای برای تولید برق را امری ضروری و لازم می دانند و ساخت چند نیروگاه اتمی را دنبال مینماید.

ایران هر ساله حدودا به هفت هزار مگاوات برق در سال نیاز دارد. نیروگاه اتمی بوشهر 1000 مگاوات برق را در صورت راه اندازی تامین می نماید. و احداث نیروگاههای دیگر برای رفع این نیازی ضروری است. برای تولید میزان برق حدود 190 میلیون بشکه نفت خام مصرف می شود. که در صورت تامین از طریق انرژی هسته ای سالیانه 5 میلیارد دلار صرفه جویی خواهد شد.

البته آنچه بیان شد بخشی از کاربردهایی است که انرژی هسته ای و تکنولوژی هسته ای به همراه دارد. مهمترین نکته ای که در سالگرد روز ملی انرژی هسته ای باید تأکید کنیم آن است که دشمنان ما در خفا و علن می گویند تکنولوژی هسته ای برای غیر کشورهایی که خورد را برتر و تافته جدا بافته می دانند و مشهور به صاحبان فن آوری می باشند، برای دیگران از جمله ایران ممنوع و اگر هم به آن دست یافته اند، تعلیق، تعطیل، تخریب و تحویل آخرین پیچ و مهره های آن و ما با صدای بلند می گوییم انرژی و تکنولوژی هسته ای بستر پیشرفت در همه ابعاد حیات، کشاورزی، انرژی، صنعت، هوا فضا، صنایع دفاع، نانو تکنولوژی، رادیو داروها، عرصه های تحقیقاتی و ... است و ملت ایران باید پیشتاز در فتح قله های دانش آن و بهره گیری و صنعتی کردن باشد و تیم مذاکره کننده باید در عرصه حقوقی و سیاسی و فنی با کیاست مؤمنانه و اراده پولادین حق ملت ایران را با منطقی قوی و قاطع بر دشمنان بقبولانند و همزمان در عرصه میدانی، فنی و عملیاتی راه حز چرخیدن سانتریفوژها و ادامه تأسیسات صلح آمیز و غنی سازی و ساخت آب سنگین و پیگیری پروژه های تحقیقاتی مربوطه متصور نیست.